Bιολογία Θετικής Κατεύθυνση Γ τάξης Ενιαίου Λυκείου Κεφάλαιο 5. Μενδελική κληρονομικότητα

2016-08-26 13:05

Τι θα πρέπει να καταλάβουμε από το βιβλίο της Βιολογίας θετικής Κατεύθυνσης Γ τάξης Ενιαίου Λυκείου. Μια προσπάθεια να τονίστουν τα βασικά σημεία του μαθήματος με στόχο την κατανόησή του

από την Δήμητρα Σπανού χημικό, καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκ/σης 1ου Γυμνασίου Δάφνης

 

Χωρίς να είμαι καθηγήτρια της Βιολογίας, αλλά της Χημείας,  έχοντας όμως ασχοληθεί αρκετά με αυτήν

 και για λόγους γενικότερους αλλά και προσωπικούς, 

θα ξεκινήσω μια   προσπάθεια να δώσω με απλό και περιληπτικό  τρόπο την ύλη του βιβλίου αυτού ,

 τονίζοντας τα βασικά σημεία της αλλά και τις ουσιαστικές γνώσεις

 που περνάν μέσα από το μάθημα,

  ώστε να μπορεί ο υποψήφιος αλλά και όποιος ενδιαφέρεται να βοηθηθεί στο να πάρει μια  ιδέα για  τα θέματα που αναφέρονται στο βιβλίο αυτό.

Ίσως και πριν ακόμα ξεκινήσει τον αγώνα των Πανελληνίων για να καταλάβει γενικά  την ύλη που πρέπει να διαβάσει.

 

ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ  ΜΟΥ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 του σχολικού βιβλίου
στην συνέχεια προτιιμώ να μην ακολουθήσω ακριβώς τον τρόπο που το σχολικό βιβλίο στο κεφάλαιο 5  αναπτύσσει το θέμα σε ορισμένα σημεία 
(όπως το πείραμα με τα μοσχομπίζελα) 
για τους εξής λόγους
(σελ 69-70 )
1. Χρησιμοποιεί γνώσεις, λογικές και επιστημονικούς όρους του 20ου αιώνα χωρίς να  συνδέονται με σαφήνεια με τους  αντίστοιχους της εποχής του Mendel .  Κάποιοι από αυτούς, όπως νόμοι διαχωρισμού αλληλόμορφων γονιδίων δεν έχουν ακόμα αναφερθεί στην ύλη τους . Θα προτιμούσα αρχικά , στην περιγραφή της θεωρίας του Mendel ,να χρησιμοποιήσω τις λέξεις που ταιριάζουν στο πνεύμα της θεωρίας  λ.χ. Χαρακτηριστικά και όχι γονίδια και αυτό ας γίνει στην συνέχεια
(σελ 70 )
2. Κατά την περιγραφή του πρώτου πειράματος α. χρησιμοποιεί την ιδιότητα ύψος αντί για χρώμα που συνήθως συναντάται καταγραμένο. Το ύψος  είναι ένα  χαρακτηριστικό που δεν περιγράφεται με ακρίβεια, και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Αναφέρεται σαν ανιχνεύσιμο χαρακτηριστικό το μήκος του βλαστού όχι το ύψος.  Υπάρχει αδυναμία της περιγραφής  του χαρακτηριστικού υψος όπως εκφράζεται στην F1. (δεν αναφέρει , αν βγήκαν τα φυτά ψηλα ή κοντά και  πόσο;)
3. Η περιγραφη του πειράματος με τα μοσχομπίζελα έχει τεχνικές που δεν ήταν ακόμα γνωστές
όπως η αναπαραγωγή  με τεχνητή γονιμοποίηση (μάλλον  εννοεί ότι  γονιμοποιήθηκαν σε κάποιον εργαστήριο της εποχής και όχι αυθόρμητα) 
και  αυτογονιμοποίηση  (προφανώς θέλει να πει ότι πολλαπλασιάστηκαν μεταξύ τους  τα υβρίδια της πρώτης γενιάς) . 
Η αυτογονιμοποίηση είναι μια λύση που εμφανίζεται σε απομονωμένα φυτά  και η φύση θέτει εμπόδια σε αυτήν . Συνήθως γίνεται σταυρωτή επικονοίαση. εάν υπάρχει η δυνατότητα της γονιμοποίησης ενός φυτού από άλλο φυτό. 
Είναι σαν να εννοεί, ότι πήρε ο Μέντελ γυρεόκκοκούς από τους στήμονες του άνθους  και ωάρια από την ύπερο του ίδιου άνθους φυτού (τα οποία θα  έπρεπε να τα είχε καταψύξει γιατί δεν ωριμάζουν ταυτόχρονα) και έκανε μοσχομπίζελα του σωλήνα;
Επίσης  όταν λέει έπαιρνε τους απογόνους της F1 γενιάς που αποτελούσαν την δεύτερη θυγατρική F2 δεν διευκρινίζει εάν άφηνε την πρώτη γενιά να πολλαπλασιαστεί (ελεγχόμενα εννοείται) και μετά έπαιρνε τα φυτά αναπτυγμένα, ή έπαιρνε απ ευθείας τα σπέρματα από την πρώτη θυγατρική F1 και εφόσον η F1 είχε εκπληρώσει την αποστολή της , έφτιαχνε ο ίδιος μόνος του την F2;
 
Από όσα γνωρίζω και πάντα με επιφύλαξη γιατί η Βιολογία δεν είναι το αντικείμενό μου, ο Μέντελ δεν έκανε δραματικές επεμβάσεις στην εξέλιξη των φυτών, απλά καλλιεργούσε είδη έκανε επιλεκτικές διασταυρώσεις και   παρατηρούσε τα χαρακτηριστικά οργανισμών σε πολλές γενιές κι έτσι  έβγαζε τα συμπεράσματά του. Άλλωστε η παρατήρηση με μικροσκόπιο των κυττάρων και της κυτταρικής διαίρεσης εγινε κάποιες δεκαετίες αργότερα από τότε που ο Μέντελ διατύπωνε την θεωρία του . Από εκεί και μετα επιχειρήθηκε από μεταγενέστερους επιστήμονες να   αποδείξουν τους νόμους του,  με την βοήθεια νέων ανακαλύψεων στα θέματα του κυττάρου
Δήμητρα Σπανού
 

Ξεκινώντας με την υλη...

ΒΙΟΛΟΓΙΑ
Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών

Από το βιβλίο ‘’Βιολογία’’ της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών των Αλεπόρου-Μαρίνου Β., Αργυροκαστρίτη Α., Κομητοπούλου Α., Πιαλόγλου Π., Σγουρίτσα Β.

Κεφάλαιο 1 «Το γενετικό υλικό».

Κεφάλαιο 2 «Αντιγραφή, έκφραση και ρύθμιση της γενετικής πληροφορίας».

Κεφάλαιο 4 «Τεχνολογία του ανασυνδυασμένου DNA».

Κεφάλαιο 5 «Μενδελική κληρονομικότητα».

Κεφάλαιο 6 «Μεταλλάξεις».

Κεφάλαιο 7 «Αρχές και μεθοδολογία της Βιοτεχνολογίας» εκτός από την ενότητα ‘‘Η παραγωγή της πενικιλίνης αποτελεί σημαντικό σταθμό στην πορεία της Βιοτεχνολογίας’’

Κεφάλαιο 8 «Εφαρμογές της Βιοτεχνολογίας στην Ιατρική» εκτός από τις ενότητες ‘‘Εμβόλια’’ και ‘‘Αντιβιοτικά’’.

Κεφάλαιο 9 «Εφαρμογές της Βιοτεχνολογίας στη γεωργία και την κτηνοτροφία».

 

Κεφάλαιο 5 «Μενδελική κληρονομικότητα».

(σελ 69-70)

Η μελέτη της κληρονομικότητας από τον Μέντελ στον 19ο αιώνα,

Απλά πειράματα παρατήρησης και καταγραφής  που καταδεικνύουν τον τρόπο που μεταβιβάζονται χαρακτηριστικά από τους προγόνους στους απογόνους. 

Διατύπωση Νόμων που βασίστηκαν στα πειράματα αυτής της εποχής και σε προγενέστερες παρατηρήσεις 

εφ όσον η Επιστήμη της Γενετικής δεν είχε ακόμα ανακαλύψει το DNA και το γονίδιο .

Οι παρατηρήσεις έγιναν πάνω σε ιδιότητες φυτών και ζώων και τον τρόπο που διαβιβάζονται από τους γονείς στους απογόνους. 

Χρησιμοποιήθηκαν είδη που είχαν τουλάχιστον μια ιδιότητα διαφορετική (παράδειγμα χρώμα στα άνθη) και  ήταν κατάλληλα γι α τους εξής λόγους.

  • Δείνουν μεγάλο αριθμό απογόνων και έτσι , δυνατότητες μετρήσεων που μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάποιου τύπου στατιστικές αναλύσεις της εποχής, 
  • Πολλαπλασιάζοναι γρήγορα και μπορούν να γίνουν παρατηρήσεις σε πολλές γενιές από αυτά.
  • Υπήρχεί δυνατότητα γονιμοποίησης μεταξύ  φυτών με αμιγή χαρακτηριστικά , μεταξύ φυτών με μια ή περισσότερες διαφορετικές ιδιότητες, και αυτογονιμοποίηση. Έτσι υπάρχουν διαφορετικές περιπτώσεις μεταβίβασης  χαρακτηριστικών που μπορούν να μελετηθούν
 
Ενώ οι έρευνες του Μέντελ ήταν κυρίως για φυτά , οι βασικές αρχές της κληρονομικότητας που ανακάλυψε είναι 
ουσιαστικά ίδιες για όλες τις πολύπλοκες μορφές ζωής.
 
 
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΝΟΜΟΣ  (Μεταβίβαση ενός  γονιδίων στους απογόνους )
ΝΟΜΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΥ ΑΛΛΗΛΟΜΟΡΦΩΝ ΓΟΝΙΔΙΩΝ
 

Δημιουργησε κατ αρχή ομάδες φυτών καθαρής φυλής  με αμιγή στελέχη για μια συγκεκριμένη ιδιότητα (π.χ.χρώμα) 

¨Παράδειγμα η ομάδα με τα κόκκινα φυτά, η ομάδα με τα άσπρα φυτά. (πατρική γενιά P)

 Στην συνέχεια διασταύρωνε τις δυο ομάδες από   φυτά καθαρής φυλής ως προς  την  συγκεκριμένη  ιδιότητα που αναμείχθηκαν και γονιμοποιήθηκαν  μεταξύ τους ώστε  οι απόγονοί τους αποτελούσαν την πρώτη θυγατρική γενιά F1 που ήταν υβριδική (όχι αμιγής) ως προς το χαρακτηριστικό αυτό. 

Εκεί στην μελετώντας την  F1,  διαπίστωσε πως η έκφραση των διαφορετικών χαρακτηριστικών της συγκεκριμένης ιδιότητας που μελετούσε (όπως υπήρχε στους προγόνους) διέφερε ανάλογα από οργανισμό σε οργανισμό.

Σε Οργανισμούς όπως τα αρχικά άσπρα και κόκκινα μοσχομπέζελα της P, οι ιδιότητα αυτές στην F1, εκφράζονταν ταυτόχρονα, (χρώμα ροζ

Σε επόμενα πειράματα διαπίστώνει πως σε άλλους οργανισμούς εκφράζονταν και τα δύο χαρακτηριστικά, αλλά σε διαφορετικές θέσεις  Παράδειγμα από μια άσπρη αγελάδα και μια καφέ μπορούμε να έχουμε ένα ζώο  με άλλες περιοχές άσπρου και άλλες καφέ χρώματος και 

σε μια τρίτη περίπτωση, μόνο η μια ιδιότητα εκφράζεται και η άλλη παραμένει σε λανθάνουσα μορφή.

Όπως διευκρίνισε αργότερα η θεωρία της γενετικής, τα χαρακτηριστικά ενός οργανισμού είναι αποτέλεσμα της έκφρασης ενός γονιδίου ή ενός συνδυασμού γονιδίων. Ο Μέντελ βέβαια ιδέα δεν είχε για τα γονίδια εμείς όμως θα το χρησιμοποιήσουμε στην συνέχεια γιατί έτσι είναι στην ύλη. 

Για απλόυστευση το βιβλίο αγνοεί τον συνδυασμό γονιδίων και αναφέρεται στο γονίδιο που είναι η αιτία του κάθε χαρακτηριστικού που υπάρχει στον οργανισμό. Επειδή το DNA είναι μια έκφραση διπλής καταγραφής γονιδίων που βρίσκονται στις έλικες αντικριστά, για τους ετερόζυγους οργανισμούς (αλληλόμορφα γονίδια) ¨εχουμε τους εξής ορισμούς πριν προχωρήσουμε: 

Επικρατές αλληλόμορφο γονίδιο:Το ένα από τα δυο αλληλόμορφα γονίδια εκφράζεται με τρόπο που να καλύπτει την έκφραση του άλλου. Χρησιμοποιούμε σύμβολο ένα κεφαλαίο γράμμα π.χ. Α, Γ, Ψ, Λ

Υπολειπόμενο αλληλόμορφο γονίδιο:Το ένα από τα δυο αλληλόμορφα γονίδια εκφράζεται με τρόπο υστερεί ως  προς το  άλλο και δεν γίνεται φανερό το αποτέλεσμα. Χρησιμοποιούμε σύμβολο ένα πεζό γράμμα π.χ. α, γ, ψ, λ.

Ομόζυγο άτομο ως προς μια ιδιότητα: Τα αλληλόμορφα γονίδια είναι τα ίδια π.χ  ΑΑ(ομόζυγο ως προς το επικρατές) , αα(ομόζυγο ως προς το υπολειπόμενο 

Ετερόζυγο άτομο ως προς μια ιδιότητα: Τα αλληλόμορφα γονίδια είναι τα διαφορετικά π.χ. Αα, Λλ, Γγ, Ψψ

Γονότυπος είναι το σύνολο των γονιδίων ενός οργανισμού

Φαινότυπος των χαρακτήρων που αποτελούν την έκφραση του γονότυπου

(σελ 71) 

Αποτέλεσμα εικόνας για μεντελ πρωτος νομος μειωση

Αλλά τα αλληλόμορφα που βρίσκονται βέβαια πάνω σε κάποιο χρωμόσωμα , είτε ομόζυγα ή ετερόζυγα διαχωρίζονται εφ όσον διαχωρίζεται το DNA των χρωμοσωμάτων σε μονούς κλώνους. Αυτό γίνεται, μόνο όταν το κύτταρο ετοιμάζεται να κατασκευάσει τους γαμέτες, και μετά την πρώτη διαίρεση που γίνεται κανονικά,  ακολουθεί μια δεύτερη από την οποία παίρνουμε γενετικά κύτταρα με μονόκλωνο DNA (μείωση)

Τι περιγράφει ο πρώτος νόμος

 Εάν στην Πατρική γενια P σε έναν ομόζυγο γαμέτη έχουμε τα αλληλόμορφα γονίδια ΑΑ και σε άλλον ομόζυγο  τα αλληλόμορφα γονίδια αα , κατά την μείωση ΤΑ ΑΛΛΗΛΌΜΟΡΦΑ ΔΙΑΧΩΡΊΖΟΝΤΑΙ 

Οι γαμέτες που θα σχηματιστούν με σκοπό τον πολλαπλασιασμό είναι απλοειδείς με μονόκλωνο DNA και είναι 4 είδη που έχουν Α,  Α,  α,  α γονίδιο ο κέθε ένας .

 Αυτοί διασταυρώνονται και συνδυάζονται κατά την δημιουργία απογόνων Πρώτης γενιάς F1.

 

 Ποιούς συνδυασμούς θα δώσουν  οι γονότυποι  που σχηματίζονται κατά την μείωση 

στην πρώτη γενιά F1 Αποτέλεσμα εικόνας για διαγραμμα  γαμετων μεντελ

(σελ 72) 

Συμπεράσματα από τον γονότυπο της πρώτης  γενιάς 

Οι γονότυποι στην πρώτη γενιά ως προς το χαρακτηριστικό Α είναι όλοι  ετερόζυγα Αα

Συμπεράσματα από τονφαινότυπο της πρώτης  γενιάς 

Οι φαινότυπο της πρώτης γενιάς όλα τα άτομα εμφανίζονται με το επικρατές χαρακτηριστικό 

 

Διασταυρώνουμε άτομα της πρώτης γενιάς και βρίσκουμε τους συνδυασμούς που προκύπτουν στην δεύτερη γενιά

Συμπεράσματα από τον γονότυπο της δεύτερης γενιάς : Το 1/4 (25%) των ατόμων της δεύτερης γενιάς  F2 είναι ομόζυγα ως προς το επικρατές γονίδιο, το 1/4 (25%)

είναι ομόζυγα ως προς το υπολειπόμενο γονίδιο και τα 2/4 (50%) είναι  ετερόζυγα 

Συμπεράσματα από τον φαινότυπο της δεύτερης γενιάς  F2 : Τα 3/4 (75%)  των ατόμων εμφανίζονται με το επικρατές χαρακτηριστικό ενώ το 1/4 (25%) εμφανίζει το υπολειπόμενο

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΝΟΜΟΣ  (Μεταβίβαση δύο γονιδίων στους απογόνους) 

ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΔΙΩΝ

Παραδείγματα υπάρχουν στο βιβλίο (σχήμα και χρώμα των σπόρων του μοσχομπίζελου) Αποτέλεσμα εικόνας για τετραγωνο Punnett για δυο χαρακτηριστικα

Ας μελετήσουμε την μεταβίβαση δυο χαρακτηριστικών όπως το σχήμα και το χρώμα των σπόρων του φυτού όπου για το σχήμα έχουμε δυο αλληλόμορφα λείο (Λ) επικρατές και ρυτιδωμένο (λ) υπολειπώμενο και για το χρώμα κίτρινο (Κ) επικρατές και πράσινο (κ) υπολειπόμενο, κατ αρχή 

Για να περιγράψουμε την ύπαρξη δυο χαρακτηριστικών σε ένα φυτό, χρησιμοποιούμε βέβαια , δυο ζευγάρια αλληλόμορφων. Π.χ. ΚΚΛλ  ή ΚκΛλ, ή κκλλ, ή ΚΚΛΛ.  Είναι εύκολο να διαπιστώσουμε πια γονίδια επικρατούν και στο ένα και στο άλλο ζευγάρι. Απλά θα παρατηρήσουμε τα χαρακτηριστικά της πρώτης γενιάς. 

Μπορούμε στην συνέχεια να χρησιμοποιήσουμε άτομα με ζευγάρια ομολόγων χρωμοσωμάτων στο άνα άτομο επικρατούντων λείοι και κίτρινοι σπόροι  ΚΚΛΛ 

και στο άλλο υπολειπόμενων κκλλ. Παρατηρώντας την F1 βλέπουμε μόνο χαρακτηριστικά επικρατή  λείους σπόρους και κίτρινους για το παράδειγμα. Στην δεύτερη γενιά βλέπουμε ανάμειξη των ιδιοτήτων και έχουμε σπόρους λείους και πράσινους ή ρυτιδιασμένους και κίτρινους ή λείους και κίτρινους και ρυτιδιασμένους και πράσινους. Αυτό δείχνει πως η μεταβίβαση γονιδίου που ελέγχει το ένα χαρακτηριστικό δεν επιρεάζει αυτή του άλλου, έχουμε δηλαδή τον δεύτερο νόμο της ανεξάρτητης μεταβίβασης γονιδίων. Αργότερα διαπίστωσαν πως αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Στην συνέχεια κατάλαβαν ότι ο δεύτερος νόμος ισχύει μόνο  όταν αναφερόμαστε σε χαρακτηριστικά που ελέγχονται από γονίδια που βρίσκονται σε διαφορετικά χρωμοσώματα

 

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ.

Πως ερμηνεύτηκε η κληρονομιηκότητα από τον Μέντελ μέχρι τις μέρες μας: 

Από το χαρακτηριστικο στο γονίδιο , από το γονίδιο σε περιοχές του DNA (που μπορεί να είναι ένα σύνολο γονιδίων)

και από εκεί στα χρωμοσώματα και τους μηχανισμούς του πολλαπλασιασμού των κυττάρων

  • Όπως σήμερα γνωρίζουμε οι ιδιότητες των οργανισμών είναι κυρίως θέμα των πρωτεινών που παράγουν

 και οι οποίες μεταγράφονται από περιοχές του DNA (γονίδια) και μεταφράζονται με την κατασκευή των πρωτεινών στα ριβοσώματα.

  •  Ένα χαρακτηριστικό π.χ σχήμα προσώπου μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της έκφρασης ενός ή περισσότερων γονιδίων. Εάν τα γονίδια που σχετίζονται με κάποια ιδιότητα είναι περισσότερα του ενός, πρέπει να βρίσκονται στο ίδιο χρωμόσωμα, εάν όχι δεν εφαρμόζεται η  ανεξαρτησία στην μεταβίβαση όπως περιγράφεται από τον δεύτερο νόμο

Τελικά στον πρώτο νόμο του Μέντελ και όπως ερμηνεύεται στην συνέχεια

ο διαχωρισμός που γίνεται είναι διαχωρισμός χρωμοσωμάτων και όχι γονιδίων

Στον δεύτερο νόμο του  Μέντελ και όπως ερμηνεύεται στην συνέχεια

η ανεξάρτητη μεταβίβαση είναι των χρωμοσωμάτων και όχι των  γονιδίων και αυτό αποδεικνύεται από την μείωση

 

Ατελώς επικρατή και συνεπικρατή γονίδια 


Αποτέλεσμα εικόνας για ατελως επικρατη γονιδια

Ο φαινότυπος του αλληλόμορφου επικρατούς δεν επικρατεί  100% είναι σε ετερόζυγα είναι ενδιάμεσος μεταξύ των  ομόζυγων.   Ώστε το επικρατές δεν επικρατεί απόλυτα μεταξύ ετερόζυγων αλλά σε ένα ποσοστό, και το υπολειπόμενο εκφράζεται και αυτό. Παράδειγμα σε κόκκινα (ατελώς επικρατές ) χαρακτηριστικό και άσπρο (υπολειπόμενο) στην F1 ανάμειξης ομοζύγων κόκκινων και λευκών παίρνουμε 25% κόκκινα ονόζυγα, 50% ροζ ετερόζυγα και 25% λευκά ομόζυγα.

Αποτέλεσμα εικόνας για συνεπικρατη γονιδια


Ακόμα υπάρχουν περιπτώσεις στα ετερόζυγα που τα αλληλόμορφα γονίδια είναι συνεπικρατούντα και εκφράζονται ταυτόχρονα και τα δύο σε διαφορετικές θέσεις. Στους τύπους του αίματος για παράδειγμα  έχουμε 3 αλληλόμορφα Ια, ΙΒ,που  είναι συνεπικρατή, 

 

 

και i υπολειπόμενο .

 Τα άτομα ομάδας Α έχουν ΙΑ IA  ή ΙΑi  που εκφράζει αντιγόνο Αστην επιφάνεια των ερυθροκυττάρων , τα άτομα ομάδας Β έχουν ΙΒIB ή ΙBi

 που εκφράζει αντιγόνο Β στην επιφάνεια των ερυθροκυττάρων , α άτομα ομάδας Α Β Ο είναι με τριπλό αλληλόμορφο  ΙαΙΒ i, που εκφράζει και το αντιγόνο Α και το αντιγόνο Β στην επιφάνεια των ερυθροκυττάρων (σε διαφορετικές περιοχές. Τα άτομα με ομάδα Ο  είναι  ομόλογα ii με το υπολειπόμενο αλληλόμορφο γονίδιο .

 Θνησιγόνα αλληλόμορφα

Μετά την γονιμοποίηση κατά την ανάπτυξη του εμβρύου, ορισμένα αλληλόμορφα δημιουργούν σοβαρά προβλήματα ώστε το άτομο δεν επιβιώνει. προκαλούν αυτόματες αποβολές . Κυρίως εάν το γονίδιο με το θνησιγενές  αλληλόμορφο είναι ομόζυγο. 

Πολλαπλά Αλληλόμορφα

Σε εξαιρέσεις αντί για δυο αλληλόμορφα στα διπλοειδή κύτταρα συναντάμε περσσότερα που ορισμένες φορές προκαλούν προβλήματα και ασθένειες όπως η β θαλασσονεμεία. Τα αλληλόμορφα του αίματος επίσης είναι 3 και τα συναντάμε μαζύ σε αίμα ομάδας ΑΒΟ

Το γενεολογικό δένδρο

 

Είναι η διαγραματική απεικόνηση των μελών μιας οικογένειας για πολλές γενιές που αναπαριστώνται οι γάμοι, η σειρά γεννήσεων, το φύλο των ατόμων, ο φαινότυπος, Υπάρχουν σύμβολα για την αναπαράσταση. Στο οικογενιακό δένδρο μπορεί να μελετηθούν η κληρονόμηση των χαρακτήρων σύμφωνα με τους νόμους του  Μέντελ επίσης και οι κληρονομικές ασθένειες.

Σε ασθένειες έχουμε την αυτοσωμική επικρατή κληρονομικότητα και όπου ο ασθενής έχει έναν τουλάχιστον ασθενή γονέα και τις αυτοσωμικές υπολειπόμενες ασθένειες όπου εκδηλώνονται μόνο σε ομόζυγα άτομα,   που έχουν κληρονομήσει ένα παθολογικό αλληλόμορφο από κάθε γονέα

 

                                                        

 

Δήμητρα Σπανού

   

 

 

 

 

 

 

 

ΠΗΓΕΣ

BΙΟΛΟΓΙΑ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

https://anthro.palomar.edu/mendel/mendel_1.htm

   Τι θα έβλεπε η Αλίκη στην χώρα των φυτών Γιάννης Μανέτας

ebooks.edu.gr693 × 813

ebooks.edu.gr669 × 742

users.sch.gr1097 × 392